2010/09/14

Varför våldta det svenska språket?

En sak jag inte tycker om är människor som inte stavar rätt och inte verkar bry sig om dom gör det eller inte. För mig är dyslexi enbart en ursäkt för folk som är för lata för att stava rätt.


Missuppfatta mig rätt! Jag vet att dyslexi är en erkänd sjukdom, och det är ingenting jag skämtar om. I detta inlägget används det enbart som en dålig metafor.
Självklart skriver jag fel ibland. Jag är ingen supermänniska som tror mig kunna varenda ord i SAOL, eller som tror att jag aldrig stavar fel. Antagligen så stavar jag fel för ofta för mitt egna bästa. Skillnaden på mig och många andra är dock att jag bryr mig om att stava rätt! Jag tar gladeligen emot kommentarer och "pikar" som gör mig till en bättre stavare, och därmed en bättre människa.

Det gör ont hela vägen in i själen att se människor kasta ur sig meningslösa kommentarer och meningar helt utan struktur. Varför inte lära sig använda stor bokstav och punkt? Kommatecken är också någonting jag rekommenderar starkt!
- Hej! Hur är läget?
- jo det är bra sj?
Ser ni felet? Det är dessvärre galet vanligt förekommande i konversationer. Speciellt på MSN. Nästan dags för bojkott av skitprogrammet?

En annan sak är särskrivningar. (Haha! Lite lustigt att ordet "särskrivningar" inte ligger inlagt i ordlistan på datorn.)
Kassa maskiner hit och blå bär dit. Jag vet inte med er, men för min egna del hade jag aldrig satt i mig blåa jordgubbar. Kanske hade suttit fint med en sjuk sköterska dock. Någon att pyssla om och mysa lite med. (Sjukdom garanterad!)
Det finns i alla fall lite rolig läsning och ett gäng roliga bilder på skrivihop.se.

Mycket nöje!

http://www.fmls.nu/imageserver/vad_sager_forskningen_om_dyslexi.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar