2010/09/02

Ett spel värt att älska?

Varför spela levande och glad, när man helt virtuellt kan bemästra att ta sig fram i en värld av mörker och mystik?

"Med tät, svartvit, stumfilmsinspirerad estetik skapar det nedladdningsbara indiespelet Limbo något annorlunda och skrämmande. Det är strikt minimalism där kraftiga skuggor och dimmiga ljusstrålar ersätter musik och story. Lika stiliserad är spelmekaniken där man som en pojke – utan andra medel än att hoppa och greppa – rör sig och löser pussel i otäcka omgivningar, men lika ofta dör på makabra sätt. Den avskalade estetiken gör spelets crescendon desto mer effektfulla. Det är krampaktigt och kusligt ända till slutet, som tyvärr kommer alldeles för snabbt."
Så skriver SvD.se om ett pusselspel gjort av Playdead/Microsoft. Jag känner på mig att det här är ett spel  jag kan tänkas spela igenom ett antal gånger. Det mörka, det mystiska, det... det underbara!

Det här är ett spel jag kan lära mig att älska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar