2010/09/15

Vad är normalt?

Frågan slog mig! Vad är normalt? Finns det någonting normalt? Och framför allt; vem bestämmer vad som är normalt och inte?


Jag har funderat lite kring dessa frågor och egentligen inte kommit fram till någonting konkret. Jag tänker mig att "normalt" är det som majoriteten av alla människor gör. Klär sig 51% av alla människor goth, så är det normalt. (Jag vet. Tacka gud att det inte är så!)
Där kan vi stanna. Vi kan nöja oss med att normalt är det majoriteten av alla människor gör. Men varför inte dra det till sin spets? Vad är normalt för dig som individ? Det måste ju finnas normer och värderingar som gör att du agerar, tänker och beter dig på ett speciellt sett. Medelsvensson eller inte.

Värderingar - grunden till allt. Vi kan säkert alla komma överens om att du på något sätt är styrd, och vinklad utav personer i din omgivning. Mamma, pappa, mormor, morfar, vänner etc. Jag menar, ta en så enkel sak som valet 2010. Det finns säkert ofantligt många människor - framför allt förstagångsröstare - som röstar som mamma eller pappa. Det känns väl säkert så.
I alla fall, så vänjer sig människor vid vissa normer och regler. Regler för hur "den normala människan" skall bete sig. Dessa vanor måste ju komma någonstans ifrån. Min gissning är föräldrarna. Det dröjer ju t.ex. några år innan du själv får välja vad du ska ha på dig. Och jag menar, det funkar ju med allt ifrån potatissäckar, till Ralph Lauren-polos i barnstorlekar.

För att summera saken, så finns det väl ingenting som är riktigt normalt. Inte ur kollektiv synpunkt i alla fall. Det som är normalt för dig är inte normalt för någon annan. Men vad spelar det för roll?

http://www.funnychill.com/files/weird-pictures/piercing-freak.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar